در مورد ساختمان دیتا سنتر و اتاق سرور استاندارد های مختلفی می بایست مورد نظر قرار گیرد تا اتاق دارای حداکثر راندمان و ایمنی لازم باشد. دو استاندارد برای دیتا سنتر و اتاق سرور تدوین شده است. Tia942 و ANSI/BICSI 002-201

قدم اول انتخاب محل ساختمان برای این منظور است. برای انتخاب محل احداث دیتا سنتر عوامل زیادی می بایست مد نظر قرار گیرد و در صورت عدم امکان رعایت آن ها می بایست شرایط را برای تحمل احتمال وقوع حادثه مهیا نماییم.

زلزله: به منظور ایمنی ساختمان می بایست محل احداث از لحاظ زلزله خیز بودن مورد بررسی قرار گیرد. سازه ساخته شده می بایست تحمل زلزله با توجه به موقعیت جغرافیایی را داشته باشد.

موقعیت جغرافیایی: محل ساختمان دیتا سنتر و اتاق سرور می بایست از محیط های طبیعی که احتمال بروز خطر برای این ساختمان را دارد به دور باشد. این محیط ها شامل کانال های آب، رودخانه، معدن، سد، محیط های سیلابی و موارد مشابه می باشد. سطح دیتا سنتر می بایست از خط بالاترین سطح سیل سه متر بالاتر باشد.

ساختمان اتاق سرور و دیتا سنتر

دما و رطوبت محیط: تجهیزات مورد استفاده در دیتا سنتر و اتاق سرور دارای کارکرد دمایی و رطوبتی مشخص می باشد. برای تامین این شرایط محیطی از تاسیسات متناسب با آن استفاده می شود. در صورتی که دما و رطوبت محیط مناسب نباشد علاوه بر مصرف انرژی بالا که خود هزینه زیادی بر گردن کاربر می اندازد طول عمر تاسیسات نیز کاهش می یابد.

رطوبت در زیر 30 درصد موجب تخلیه الکترو استاتیکی و بالای 60 درصد باعث خرابی برد ها و مدارات الکترونیکی می شود.

بر اساس استاندارد BICSI پیشنهاد شرایط دمایی به شرح زیر است.

کمینه دما 18 درجه و بیشینه دما 27 درجه می باشد.

کمینه رطوبت 30 درصد و بیشینه رطوبت 60 درصد می باشد.

فواصل مجاز دیتا سنتر از سایر اماکن و جاده ها

فاصله تا فرودگاه: استاندارد TIA942 فاصله ساختمان دیتا سنتر و اتاق سرور تا فرودگاه را کمتر از یک کیلومتر و استاندارد BICSI بین 8 تا 48 کیلومتر در نظر گرفته شده. فاصله از فرودگاه به علت احتمال سقوط هواپیما و آسیب رسیدن به مرکز می باشد.

فاصله تا راه آهن: استاندارد TIA942 کمتر از یک کیلومتر و استاندارد BICSI 1.6 کیلومتر تعیین شده است. دلیل این امر احتمال بروز حوادث ریلی است.

فاصله تا مراکز نظامی: در استاندارد TIA942 فاصله ساختمان دیتا سنتر و اتاق سرور کمتر از یک کیلومتر و در استاندارد BICSI این فاصله 13 کیلومتر. دلیل این امر احتمال بروز انفجار در مرکز نظامی است.

فاصله دیتا سنتر از سایر اماکن

فاصله تا پمپ بنزین: در TIA942 فاصله ای برای این مورد در نظر گرفته نشده است. در BICSI فاصله 1.6 کیلومتری لحاظ شده که دلیل آن احتمال انفجار در پمپ بنزین است.

فاصله تا بزرگراه: به دلیل دوری از حوادث جاده ای در TIA942 فاصله مجاز 800 متر و در BICSI فاصله مجاز 1.6 کیلومتر است.

فاصله با خطوط فشار قوی: در TIA942 فاصله ای در نظر گرفته نشده است در BICSI فاصله 1.6 کیلومتر است.

فاصله تا نیروگاه بسته به نوع سوخت نیروگاه متفاوت است.

فاصله تا نیروگاههای سوخت دیزل یا فسیلی: در TIA942 برای فاصله ساختمان دیتا سنتر و اتاق سرور عددی در نظر گرفته نشده است و در BICSI فاصله مجاز 1.6 کیلومتر است.

فاصله تا نیروگاه هسته ای: در TIA942 این فاصله 1.6 کیلومتر و درBICSI فاصله 80 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

طبقه: در صورتی که دیتاسنتر در طبقه همکف نیست می بایست وسایل و آسانسور مناسب از لحاظ تحمل وزن و ابعاد جهت حمل تجهیزات به اتاق سرور در نظر گرفته شود.

انتخاب اتاق سرور مناسب

در صورتی که قصد احداث اتاق سرور در ساختمان آماده را داریم اتاقی را جستجو می کنیم که دارای شرایط مناسب باشد.

  • محل امن فیزیکی: اتاق سرور باید در امن ترین منطقه ساختمان باشد. زیر زمین بهترین موقعیت برای این اتاق می باشد. در صورت بروز زلزله و حوادث دیگر این منطقه امن ترین نقطه ساختمان است. همچنین افراد غیر مجاز امکان ورود به این منطقه را نداشته باشند.
  • دور بودن از رطوبت: دقت می کنیم اتاق در امکانی ورود آب و رطوبت به آن وجود دارد نباشد. در صورت لزوم روی دیوار ها عایق رطوبتی کار شود.
  • نزدیکی به رایزر: نزدیکی به رایزر در مصرف کابل صرفه جویی می کند. همچنین عبور کابل از مکان هایی که امکان دسترسی دارند را به حداقل می رساند.
  • عدم وجود لوله های آب: لوله های آب احتمال نشتی و ترکیدن دارد. ورود آب به این اتاق سبب بروز حوادث نا خوش آیندی خواهد بود. در صورت وجود لوله های آب تمامی آنها باید مسدود شوند.
  • فضای مناسب: اتاق باید دارای ابعاد مناسب باشد. این اتاق باید مطابق طراحی بتواند نیاز های ما را تامین کند. فشرده چیدن یا چینش اشتباه رک و سیستم سرمایشی باعث سختی دسترسی و عدم شرایط مناسب خواهد بود. فضای خیلی بزرگ نیز هزینه انرژی سرمایشی را بالا می برد. همچنین اتاق باید دارای ارتفاع کافی باشد.
  • امکان عبور لوله و کابل: فضای کافی برای عبور لوله و کابل های برق و شبکه وجود داشته باشد.
  • فاصله مناسب از اتاق برق: نزدیکی به اتاق برق سبب کاهش مصرف کابل برق و همچنین جلوگیری از افزایش قطر کابل به علت فاصله می شود.

در انتخاب اتاق سرور ممکن است دست ما زیاد باز نباشد. در این صورت اتاقی را در نظر بگیرید که بیشترین نزدیکی را به شرایط استاندارد داشته باشد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *