استاندارد سازی اتاق سرور

اتاق سرور به جهت حساسیت بالای خود در ساخت و نگهداری می بایست از یک سلسله قوانین پیروی کند. برای اتاق سرور نیز مانند سایر مواردی که به استاندارد نیاز دارند پروتکلی تهیه و تدوین شده است که استاندارد سازی اتاق سرور می باشد.

استاندارد چیست

استاندارد شامل قوانین یا قراردادهایی می باشد که به عنوان الگو به کار رود. استاندارد شامل چهارچوب و مقرراتی است که در جهت بهبود ساخت یک کالا، یک روند اجرایی، یک روند مدیریتی و موارد مشابه است. این سلسله مقررات در نهایت در قالب یک لیست یا سند تدوین شده و در اختیار عموم قرار داده می شود. لیست تدوین شده برای این است تا کالاها یا خدمات یا روند های اجرایی را مطابق با آن پیش ببرند. اجرای استاندارد ممکن است اختیاری یا اجباری باشد ولی در نهایت به بهبود کیفیت و شرایط منتهی می شود.
در هر زمینه استاندارد خاص آن توسط یک نهاد مسئول تهیه و تدوین می شود و با یک نام یا شماره مشخص می شود.

استاندارد اتاق سرور

همانطور که توضیح داده شد استاندارد ها در هر زمینه با یک نام یا شماره مشخص شده و توسط نهادی تدوین می شود. اتاق سرور و دیتا سنتر دارای دو استاندارد در این خصوص می باشند. ANSI/TIA-942 و Bicsci

استاندارد Tia 942استاندارد TIA 942

در سال 2005 موسسه صنایع مخابراتی Telecommunications Industry Association-TIA با همکاری انستیتوی استاندارد ملی آمریکا American National Standards Institute-ANSI شروع به تدوین استانداردی برای مراکز داده و اتاق سرور نمودند. آنها استاندارد ANSI/TIA-942 را تدوین کردند. این استاندارد شامل الزاماتی می باشد تا عملکرد مراکز داده را بهبود بخشیده و تا حد امکان از قطعی در آن جلوگیری نمایند.

استاندارد Bicsi

در سال 2010 شرکت بین المللی خدمات مشاوره صنعت ساختمان the Building Industry Consulting Service International Inc. -BICSI استاندارد Bicsi 002-2010 را برای مرکز داده و اتاق سرور تدوین نمود. این ساتاندارد نیز به مانن Tia-942 الزاماتی را برای ساخت اتاق سرور مشخص نموده است.

هر دوی این استاندارد ها تقریبا تمامی موارد را پوشش می دهند. یکی از تفاوت های این دو استاندارد سخت گیری بیشتر Bisci به نسبت TIA-942 می باشد.

Rating/Tier چیست

استاندارد سازی اتاق سرور بر حسب اهمیت دیتا سنتر و اتاق سرور آن را دسته بندی کرده است. T1 کم اهمیت تر و T4 پر اهمیت ترین دسته بندی می باشد. منظور از اهمیت حساسیت اتاق سرور و میزان بازدهی آن در طول یک سال می باشد که به درصد زمان مجاز برای روشن بودن و خاموشی مشخص می شود.

Tier 1

زمان Uptime: برابر با 99.671% در سال
زمان قطعی مجاز در سال معادل 22 ساعت در سال می باشد.
برق شهری: متصل به یک نیروگاه
یو پی اس: یک عدد
ژنراتور: یک عدد
سیستم سرمایش: یک سری

Tier 1
Tier 1

Tier 2

زمان Uptime: برابر با 99.749% در سال
زمان قطعی مجاز در سال معادل 22 ساعت در سال می باشد.
برق شهری: متصل به یک نیروگاه
یو پی اس: یک عدد + یک عدد پشتیبان (N+1)
ژنراتور: یک عدد + یک عدد پشتیبان (N+1)
سیستم سرمایش: یک سری + یک عدد پشتیبان (N+1)

Tier 2
Tier 2

Tier 3

زمان Uptime: برابر با 99.982% در سال
زمان قطعی مجاز در سال معادل 6/1 ساعت یا 96 دقیقه در سال می باشد.
برق شهری: متصل به دو نیروگاه 
یو پی اس: یک عدد + یک عدد پشتیبان (N+1)
ژنراتور: یک عدد + یک عدد پشتیبان (N+1)
سیستم سرمایش: یک سری + یک عدد پشتیبان (N+1)

Tier 3

Tier 4

زمان Uptime: برابر با 99.995% در سال
زمان قطعی مجاز در سال معادل 24 دقیقه در سال می باشد.
برق شهری: متصل به دو نیروگاه
یو پی اس: دو عدد + دو عدد پشتیبان (2N+1)
ژنراتور: دو عدد + دو عدد پشتیبان (2N+1)
سیستم سرمایش: دو سری

در این دسته برق مرکز داده از دو نیروگاه جدا تامین می شود. بر روی هر مسیر نیروگاه یک ژنراتور اصلی و یک پشتیبان قرار دارد. یو پی اس هم روی هر خط دارای یک اصلی و یک پشتیبان می باشد.

Tier 4

اجرای اتاق سرور استاندارد

اجرای اتاق سرور استاندارد از محل ساخت دیتا سنتر و اتاق سرور شروع شده و با احداث ساختمان و موارد مورد نیاز ادامه می یابند. سپس وارد مرحله تجهیزات و زیرساخت های پیکر بندی اتاق سرور می شوند.

استاندارد محل نصب دیتا سنتر و اتاق سرور

اولین قدم در برپایی دیتا سنتر و اتاق سرور محل احداث می باشد. استاندارد در خصوص محل احداث دیتا سنتر و اتاق سرور توصیه ها و مقرراتی دارد. این مقررات به عدم بروز حوادثی مربوط می شود که به تخریب ساختمان منجر می شود. محل احداث از نظر امکان وقوع زلزله و سیل و حوادث طبیعی یکی از این موارد است. عدم نزدیکی به اماکنی که ممکن است دچار انفجار شوند مانند نیروگاه های اتمی نیز در این مقوله است.

ساخت اتاق سرور و دیتا سنتر

ساخت اتاق سرور شامل دیوار، کف، سقف، درب اتاق سرور و کلیه موارد ساختمانی اتاق می شود. استاندارد سازی اتاق سرور در این خصوص مقرراتی دارد. مورد اول استحکام اتاق می باشد. اتاق سرور بر اثر حوادث طبیعی و مرور زمان نمی بایست دچار تخریب گردد. مورد بعدی نفوذ پذیری اتاق می باشد. اتاق سرور و دیتا سنتر می بایست در برابر نفوذ آب و حریق و سایر عواملی که باعث آسیب رسیدن به تجهیزات می شود مقاوم باشد. همچنین باید بتواند در برابر ورود افراد غیر مجاز مقاومت کافی داشته باشد.

سیستم سرمایش اتاق سرور

تجهیزات اتاق سرور در برابر حرارت بسیار حساس می باشند. گرمای بیش از اندازه سبب آسیب رسیدن به تجهیزات می شود. این آسیب سبب قطع عملکرد دستگاه ها تا خراب شدن یا حتی آتش سوزی می شود. استاندارد سازی اتاق سرور در مورد سرمایش اتاق سرور  دو مورد را مد نظر قرار داده است. اولین مورد تعیین حداکثر دمای مجاز اتاق سرور می باشد که 22 درجه سانتیگراد است. مورد دوم تجهیزات سرمایش اتاق سرور است. این تجهیزات دارای چند ویژگی می باشند.

  • تامین سرمای کافی: می بایست سرمای اتاق سرور را به طور کامل تامین نمایند.
  • حداقل خرابی: میبایست از تکنولوژی ساخت مناسب برخوردار بوده و دارای حداقل خرابی باشند.
  • سیستم پشتیبان: سیستم سرمایش می بایست دارای پشتیبان باشد. در صورت خرابی یکی از تجهیزات دیگری باید بتواند سرمایش اتاق را تامین نماید.
  • چک کردن مرتب تجهیزات در این مقوله ضروری است.

سیستم برق دیتا سنتر و اتاق سرور

ناگفته پیدا است قطعی و اختلال در سیستم برق سبب عدم کارکرد تجهیزات می شود. بنابراین در استاندارد سازی اتاق سرور جایگاه ویژه ای دارد. سیستم برق مرکز داده شامل برق شهری، ژنراتور و یو پی اس می شود. استاندارد سازی سیستم برق دیتا سنتر و اتاق سرور بر حسب Tier یا طبقه بندی اتاق سرور که در دسته بندی توضیح داده شد انجام می شود.

گواهی های ANSI/TIA-942

گواهی های استاندارد ANSI/TIA-942 شامل سه دسته می شود.

  • گواهی طراحی: طراحی مطابق با استاندارد و دسته بندی مورد نظر انجام شده باشد.
  • گواهی سایت: محل مرکز داده شرایط طبقه بندی مور نظر را داشته باشد.
  • گواهی آماده به کار: مرکز داده آماده به کار موارد استاندارد مطابق با طبقه بندی را رعایت کرده باشد.

رعایت استاندارد سازی اتاق سرور منجر به کارکرد صحیح مرکز داده و اتاق سرور می شود. انتخاب طبقه بندی بر حسب حساسیت اتاق و بودجه سازمان انجام می شود. در هر انتخاب می بایست کلیه موارد استاندارد به درستی انجام پذیرد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *