شرایط محیطی اتاق سرور تاثیر مستقیم بر عملکرد آن دارد. چند عامل شرایط محیطی را رقم می زند که دما و رطوبت مناسب دو بخش مهم از این استاندارد ها است. عدم رعایت اندازه مناسب، سبب اختلال در کار تجهیزات و سرورها تا سوختن آنها میشود. اتاق هشدار و تجهیزات کنترل و اجرایی، برای حفاظت از داده های ارزشمند ما ضروری است. هزینه از بین رفتن اطلاعات به قدری زیاد است که به تجریه کردن آن نمی ارزد.

در این خصوص استاندارد و موازینی تدوین شده است که به ما کمک میکند. مقادیر تعیین شده به مرور زمان تغییر کرده است و ما در این مقاله آخرین پیشنهادات را ارایه می دهیم. مقادیر از انجمن تخصصی ASHRAE اقتباس شده است.

دمای پیشنهادی اتاق سرور

اتاق سرور و دیتا سنتر دارای ترکیبی از هوای سرد و گرم می باشند. فن های سرور های در حال کار، هوای گرم را به بیرون می راند. در همین حین سیستم تهویه و سیستم سرمایش اتاق سرور هوای سرد را وارد اتاق می کنند تا هوای گرم را خنثی نمایند. ایجاد تعادل بین هوای سرد و گرم رابطه مستقیم با Uptime سرورها و اتاق سرور دارد. در صورتی که دمای اتاق بالا برود و گرم شود، امکان بروز خطا در سرور ها زیاد میشود. این خطا سبب از کار افتادن و خاموشی تجهیزات می گردد.
دمای پیشنهادی اتاق سرور ارایه شده اولیه بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد (68 تا 75 درجه فارنهایت) بود. این دامنه ای است که انجمن مهندسان گرمایشی، برودتی و تهویه مطبوع آمریکایی (ASHRAE) توصیه کرده است. بازه برای حداکثر زمان آپتایم عدد مناسبی است. این محدوده امکان استفاده بهینه را فراهم کرده و در صورت خرابی تهویه هوا اتاق زمان کافی را فراهم می کند.

دمای پیشنهادی اتاق سرور

در استانداردهای جدیدتر با توجه به اینکه تجهیزات بهتری در دسترس قرار گرفته اند و سخت افزارها به روز شده اند، تحمل برای دماهای بالاتر مطرح شده است. انجمن ASHRAE محدوده دمای کاری قابل قبول را 64 تا 81 درجه فارنهایت (18 تا 27 درجه سانتیگراد) توصیه کرده است.

شرکت سازنده سرورهای Dell مطابق با دمای مورد تجدید نظر، اظهار می دارد که دمای “نقطه داغ” برای سرورهای آنها 80 درجه فارنهایت است. درجه حرارت مجاز بالاتر به این معنی است مراکز داده و شرکت هایی که اتاق های سرور اختصاصی دارند، نیاز به خنک کردن آنها به اندازه گذشته ندارند. این امر به صرفه جویی در مصرف انرژی و پول در بسیاری موارد کمک می کند.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که دمای عملیاتی استاندارد بالاتر به معنای زمان کمتری برای واکنش در هنگام افزایش سرعت دما در صورت خراب شدن واحد خنک کننده است. دیتاسنتر پر از سرورهایی که در دماهای بالاتر کار می کنند. دمای بالاتر خطر بروز مشکل را بیشتر می کند.

شرایط محیطی اتاق سرور

این مقررات جدید ASHRAE باعث می شود که هر مرکز داده مجبور باشد نظارت بیشتری بر شرایط محیطی اتاق سرور و دیتا سنتر خود داشته باشد. هرچه درجه حرارت بالاتر باشد، خطر از کار افتادن سرور و از بین رفتن داده ها بیشتر خواهد بود و از اهمیت بیشتری برای داشتن تجهیزات مانیتورینگ برخوردار است که می تواند به سرعت هنگام بروز مشکل شما را مطلع سازد. به طور خلاصه سرعت واکنش به خرابی می بایست بسیار سریعتر از زمانی باشد که دمای اتاق پایینتر است.

سیستم هشدار اتاق کمک می کند تا با ارسال هشدار بلافاصله در هنگام رسیدن دما به آستانه خطر، مانیتورینگ فعال انجام شود. توصیه می کنیم برای خواندن دمای مطلوب، هشدار اتاق را در بالای هر رک سرور قرار دهید. سنسورهای دمای دیجیتال باید در هر 25 فوت قرار گیرد. (در صورت استفاده از وسایلی مانند سرورهای Blade، که گرمای بیشتری تولید می کنند) نزدیکتر می شوند. با نظارت مستمر محیط شما، در آستانه حساس دما که بروز دهد منجر به اطلاع رسانی فوری می شود. این امر به شما امکان می دهد تا در اسرع وقت مسئله دما را مرتفع کنید.

رطوبت پیشنهادی اتاق سرور

رطوبت نسبی RH به عنوان مقدار رطوبت موجود در هوا در دمای معین با توجه به حداکثر مقدار رطوبت هوا در همان درجه تعریف می شود. در یک مرکز داده یا اتاق سرور، حفظ رطوبت نسبی محیط بین 45 to 55% برای عملکرد مناسب تجهیزات و قابلیت اطمینان توصیه می شود.

پیشنهادهای جدید ASHRAE در سال 2016 با رطوبت مرکز داده با توصیه 50٪ رطوبت نسبتاً یکسان است. حداقل رطوبت 20٪ و حداکثر رطوبت 80٪ است.

سرمایش ThermometerAmbient همیشه در یک مرکز داده را رطوبت ایجاد می کند. بسیار مهم است که مطمئن شوید رطوبت در محدوده پیشنهادی باقی بماند. اگر رطوبت خیلی کم باشد، هوای خشک منجر به تخلیه الکترواستاتیک (ESD) می شود که می تواند به اجزای حیاتی سرور آسیب برساند. رطوبت بیش از حد باعث تراکم می شود و منجر به خوردگی سخت افزار و خرابی تجهیزات می شود.

توصیه های ما در مورد هشدارهای رطوبت همانند سالهای قبل باقی مانده است. آستانه های هشدار اولیه 40٪ و 60٪ رطوبت نسبی باید باعث هشدار شوند. اگر رطوبت نسبی به 30٪ یا 70٪ برسد ، باید هشدارهای بحرانی ارسال شود.

رطوبت پیشنهادی اتاق سرور

سنسور دما و رطوبت دیجیتال به راحتی دما و رطوبت را با دقت بالا کنترل می کند. این سنسورها با توجه به طول اتاق در فواصل استاندارد باید نصب شود.

بسیار حیاتی است که دما و رطوبت مرکز داده از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا هم حداکثر زمان روشن ماندن تجهیزات و هم حداکثر عمر سخت افزار فراهم شود. اگر شرکت شما در مرکز داده یا اتاق سرور به طور مثبتی دما و رطوبت خود را کنترل نمی کند، لطفا امروز با ما تماس بگیرید. یکی از متخصصان ویژه محصولات ما می تواند در تعیین اینکه کدام سیستم مانیتورینگ دما و رطوبت اتاق سرور مناسب است، به شما کمک کند. با نزدیک به 20 سال تجربه در صنعت انفورماتیک و اتاق سرور، راهکارهای گوناگونی برای شما داریم

منبع: avtech.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *