کولوکیشن چیست

کولوکیشن چیست

کولوکیشن Colocation در زبان انگلیسی از دو بخش Co و Location تشکیل شده که به معنی همنشینی یا فضای اشتراکی است. در صنعت انفورماتیک کولوکیشن چیست به اجاره فضای اشتراکی جهت تجهیزات رایانه ای (گاها کولو Colo هم گفته می شود) اطلاق میشود. همانطور که میدانید اتاق سرور و دیتا سنتر می بایست دارای شرایط خاصی باشد. در خصوص آن در همین سایت مطلب جامعی ارایه شده است. از آنجا که ساخت این مکان، و همچنین نگهداری و هزینه های جانبی آن بالا می باشد، ایده کولوکیشن مطرح شد. در اینجا یک دیتا سنتر ساخته شده، و در آن محل نصب سرور و سایر سخت افزار های شبکه به شما اجاره داده میشود.

در مرکزی که به Colocation مشغول است، همه چیز قرار دارد. شبکه و اینترنت، امنیت فیزیکی، تجهیزات سرمایشی، برق، تجهیزات اعلام و اطفاء حریق و هر آنچه برای نگهداری از سرور ها مورد نیاز است در این محل تعبیه شده است. شما به فراخور نیاز خود از 1 یونیت، تا یک یا چند رک میتوانید اجاره نمایید. سپس تجهیزات خود را داخل آن قرار داده و بهره برداری کنید.

در استفاده از فضای اشتراکی، شما هزینه های ساخت و نگهداری اتاق سرور را حذف میکنید. آنچه که برای شما میماند مخارج خرید تجهیزات و رفت و آمد تکنسین ها است. در حقیقت با کمک این فضا، هزینه های ساختمان بین افراد استفاده کننده تقسیم میشود.

مطلب سودمند: اتاق سرور چیست؟

مطلب مرتبط: راه اندازی اتاق سرور

ویژگی های خدمات کولوکیشن چیست

ساختمان مرکز داده باید دارای ویژگی های مختلفی باشد. در زمان اجاره بررسی کنید امکانات فضای کولوکیشن چیست و شرایط مطلوب را فراهم میکند یا خیر.

امکانات

کولوکیشن فضای اختصاصی جهت قرار دادن تجهیزات سخت افزاری شما را ارایه میدهد. این فضا می تواند قسمتی از یک رک جهت نصب سرور، یا یک رک کامل به همراه کلیه لوازم جانبی باشد.

برق

برق از قسمت های حیاتی دیتا سنتر است. برق مرکز داده شامل تابلو برق استاندارد اتاق سرور، ژنراتور و UPS است. این موضوع سبب میشود برق یکنواخت و بدون نویز در اختیار سرور ها و سایر تجهیزات قرار بگیرد.

امنیت فیزیکی

اکثر مراکز داده دارای امنیت بالایی می باشند. از جمله موارد ایمنی میتوان به وجود محافظان امنیتی 24 ساعته در محل، سیستم کنترل تردد و دوربین های نظارت تصویری اشاره کرد.

سیستم سرمایش

سیستم سرمایش اتاق سرور از مهمترین قسمت های آن است. راه اندازی این سیستم هزینه راه اندازی و انرژی بالایی را میطلبد. ایجاد دمای ایده آل تجهیزات توسط دیتا سنتر بسیار حیاتی است.

سیستم اعلام و اطفا حریق

استفاده از تجهیزات حرفه ای اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور برای جلوگیری از خسارات احتمالی ضروری است. مرکز داده می بایست مجهیز به سیستمی باشد که هم آتش را خاموش کند، و هم به تجهیزات آسیبی نرسد.

مانیتورینگ

برای جلوگیری از حوادث احتمالی و سرعت در رفع مشکلات، اتاق سرور با کمک سیستم مانیتورینگ به صورت مداوم پایش میشود. در صورت بروز مشکل اعلام های لازم برای مسئولین ارسال میشود.

در مرکز داده و اتاق سروری که خدمات اجاره فضای اشتراکی ارایه میشود، باید همه چیز عالی باشد. به کارگیری استاندارد ها در کلاس جهانی باید به صورت کامل انجام شود. تیم های پشتیبان به صورت دایم در محل مستقر باشند. دسترسی فیزیکی به تجهیزات به سرعت برای شما میسر گردد.

فاصله شما از مرکز هزینه های ایاب و ذهاب را افزایش میدهد. در صورتی که نیروی مناسب در مرکز توسط مالک مرکز داده وجود داشته باشد این هزینه ها کاهش می یابد.

ادوات پشتیبان گیری نقش مهمی در حفظ اطلاعات شما بازی میکنند. وجود این تجهیزات نیز سبب کاهش هزینه می گردد. در غیر اینصورت حتما برای تامین آن اقدام نمایید. مراکز بسیاری جهت ارایه این خدمات در ایران وجود دارد. جهت انتخاب، کیفیت فضای کوکوکیشن را بررسی نمایید و ببینید بازه قیمت ها چیست تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

پیمایش به بالا